Aikamatka tukee opetussuunnitelman tavoitteita
Opettajalle
Opettajalle ryhmän tuominen aikamatkalle tarjoaa monipuolisen ja pedagogisesti korkeatasoisen paketin joulun sisältöjen käsittelemiseen opetussuunnitelman mukaisesti.
Oppilaalle
Oppilaalle käynti on mieleenpainuva elämys, jossa hän kokee ensimmäiseen jouluun liittyvän maailman ja tapahtumat kaikilla aisteillaan. Samalla hän oppii arvostamaan oman ja toisten perheiden perinteitä ja tapoja.
Miksi tuoda ryhmä aikamatkalle ensimmäiseen jouluun?
Aikamatka ensimmäiseen jouluun on valtakunnallisen opetussuunnitelman ja Helsingin paikallisten tarkennusten mukaista ja opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista tukevaa ja rikastavaa toimintaa. Aikamatkan aikana oppilaat tutustuvat keskeiseen kirkkovuoden juhlaan – jouluun – ja siihen liittyvään historiaan, perinteisiin ja Raamatun kertomuksiin toiminnallisella ja elämyksellisellä tavalla. Opintomatka ja vierailu kirkkorakennukseen ovat jo itsessään elämyksiä ja tarjoavat mahdollisuuden monimuotoisten oppimisympäristöjen hyödyntämiseen.
Opetussuunnitelman mukaisesti opetusvierailu on osa opetusta eikä sen tarvitse koskea koko opetusryhmää. Oppilaille, jotka eivät syystä tai toisesta osallistu aikamatkalle, tarjotaan mukavaa oheistoimintaa kierroksen ajaksi. Aikamatka ei sisällä uskonnon harjoittamista.
Aikamatka perusopetuksen opetussuunnitelman tukena
Aikamatkalle osallistuminen tukee evankelisluterilaisen uskonnon vuosiluokkien 1-2 tavoitteiden saavuttamista erityisesti seuraavilla tavoilla (suluissa aikamatkan kannalta keskeiset OPS:n tavoitteet (T), sisältöalueet (S) ja laaja-alaiset osaamisen alueet (L)):
- Aikamatkalla tutustutaan kirkkovuoden keskeiseen juhlaan eli jouluun ja siihen liittyviin Raamatun kertomuksiin sekä joulun historiaan. (T3, T4; S1, S2)
- Opintomatkalla hyödynnetään monipuolisia oppimisympäristöjä ja vieraillaan kirkkorakennuksessa. Saalem-seurakunnassa vierailu tarjoaa mahdollisuuden huomioida kristinuskon monimuotoisuus. (T1, T2; S1, S2; L2). Lisäksi opintovierailu mahdollistaa L3 mukaisen turvallisen liikkumisen harjoittelua.
- Aikamatka on draamaa, leikkiä ja ihmettelyä hyödyntävä toiminnallinen kierros, jossa lapset kokevat ensimmäiseen jouluun liittyvän maailman ja tapahtumat kaikilla aisteillaan. Kierroksella lapsia rohkaistaan kysymään ja ihmettelemään, mikä tukee ajattelun, muistin ja mielikuvituksen kehittymistä ja oppimista. (L1, L4, L3)
Kannustamme myös muiden katsomusaineiden oppilaita lähtemään mukaan aikamatkalle tutustumaan lähiympäristön kulttuuriperinteisiin.
Aikamatka esiopetuksen opetussuunnitelman tukena
Aikamatkalle osallistuminen tukee esiopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita erityisesti seuraavilla tavoilla:
- Aikamatkalle osallistuminen mahdollistaa lähiympäristön tapoihin tutustumisen ja katsomuskasvatuksen liittämällä ne ajankohtaisiin juhliin (EOPS s. 34-35).
- Joulun historiaan tutustuminen mahdollistaa oman ja toisten kulttuuriseen perintöön tutustumisen. (EOPS s. 10)
- Aikamatka on draamaa, leikkiä ja ihmettelyä hyödyntävä toiminnallinen kierros, jossa lapset kokevat ensimmäiseen jouluun liittyvän maailman ja tapahtumat kaikilla aisteillaan. Kierroksella lapsia rohkaistaan kysymään ja ihmettelemään, mikä tukee ajattelun, muistin ja mielikuvituksen kehittymistä ja oppimista. (EOPS s. 10, 24, 28)
Valmiit oheismateriaalit käytössäsi
Opettaja voi tulostaa käyttöönsä aikamatkavierailuun liittyvän pedagogisten ammattilaisten suunnitteleman materiaali- ja tehtäväpaketin, jonka avulla hän halutessaan voi ennen vierailua virittää oppilasryhmää aiheeseen sekä vierailun jälkeen palata ryhmän kanssa aikamatkalla koettuihin ja nähtyihin asioihin. Materiaalit ovat ladattavissa verkkosivuilta lähempänä tapahtuman ajankohtaa.